teknologidagen_2021_valdres_event_v2.jpg)
Her finner du en oversikt over det viktigste som skjedde på Teknologidagen 2021. Dagen foregikk i Fagernes kulturhus. I tillegg til foredragene/debattene nedenfor, i Kinosalen, var det standområde i Festsalen.
De fleste foredragene ble filmet og er lagt inn i programmet nedenfor.
Program og videoer 2021:
Silvija Seres | Lørn.tech
Trender innen teknologi og digitalisering
Den fjerde industrielle revolusjonen endrer ikke bare forretningsmodeller og markedsposisjoner, den endrer hvordan vi jobber, hvordan vi leder og hvordan vi er. Silvija viser hvordan vi kan tilpasse oss denne omveltningen og drive endringsreisen på en konstruktiv måte som ledere, ansatte og borgere.
Silvija Seres er utnevnt til Norges mest innflytelsesrike kvinne innen IT, brenner utålmodig for den digitale fremtiden vår, og mener at data kan bli den nye oljen – hvis vi forvalter den riktig.
Det er også sant at hun er matematikeren som ikke liker tall og dataeksperten som helst noterer med blyant.
Bli kjent med Silvija på nettsiden hennes eller i podcasten Drivkraft på NRK.

Brede Stokland og Håkon Toth | Muligheter for ombruk i byggebransjen.
Fremtidens byggeteknikker
Fremtiden byggeteknikker skulle dekkes av NTNU, men de ble forhindret fra å komme. Vi er taknemlige for at de selv klarte å skaffe en spennende erstatning i disse to nyutdannede arkitektene som jobber med gjenbruk i byggebransjen.

Malin Kock Hansen | DOGA
Design, arkitektur, mennesker og teknologi.
Design og arkitektur Norge (DOGA) er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet som jobber for å styrke design- og arkitekturfagenes rolle i utformingen av morgendagens Norge.
Malin Kock Hansen er seniorrådgiver for satsingsområdet innovative byer og lokalsamfunn. Hun er særlig opptatt av hvordan samspillet mellom mennesker og teknologi kan føre til smarte og bærekraftige byer og steder. Malin har en master i politisk kommunikasjon fra Aarhus Universitet i Danmark.

Erik Simensen | Husbanken
Nye og skjerpede virkemidler for økt boligbygging i distriktsnorge.
Skaperkraft Valdres er til for at Valdres skal rustes til å gripe nye teknologiskapte muligheter. Dette innslaget på teknologidagen handler ikke om teknologi. Men vi ser at tilgang på bosted ofte er et problem for folk og bedrifter. For at satsingen på teknologi skal få den ønskede effekten, har vi fått Husbanken til å fortelle om sine nye og tilpassede virkemidler for økt byggeaktivitet i distriktene.

Paneldebatten om boligbygging
Frode Steen | Reodorklubben i Førde
Reodorklubben i Førde er ein teknologiklubb for barn, unge og unge gamle.
"Klubben ble startet i 2017 etter initiativ fra næringslivet ved det gamle skipsverftet i Førde. Hellenes AS har stilt gratis lokaler til rådighet for oss og vært en viktig faktor for vår suksess."
Reodorklubben hadde før koronaen over 750 brukere på kurs, byggekvelder, eller andre aktiviteter. Alle aktiviteter er gratis. Klubben har gjennom ulike prosjekt fått svært mye omtale, og i nov. 2019 åpna H.K.H Kronprins Haakon en spektakulær flysimulator bygd av ungdommene på klubben.

Miguel Valenzuela | PancakeBot
Hvorfor og hvordan utvikle kreativitet, skaperglede og innovasjonskraft – fra barnas perspektiv.
Miguel er gründer, makerentusiast og sivilingeniør. Han bor i Hokksund, men har nettverk i flere verdensdeler. Han har blant annet laget pannekakeprinteren Pancakebot. Med den har han servert pannekaker i Det hvite hus. Med utgangspunkt i pancakebotens historie forteller Miguel og familien om makerbevegelsens tankesett og om makerspace som miljøer der ideer bringes til liv.

Svein Ola Hagen| ACV Auctions
Selge og kjøpe bruktbil – med kunstig intelligens som verktøy
Svein Ola er egentlig fra Volbu men bor nå i USA hvor han jobber med bilauksjoner. De bruker kunstig intelligens for å analysere biler, med bilde og lyd, og får ut blant annet informasjon om kjørelengde, slitasjepunkter og pris på reparasjoner.
Foredraget skjer over internett.
Det blir anledning til å stille spørsmål.

Keith Mellingen | VRINN
AR. VR og XR – teknologier i utvikling med raskt økende aktualitet.
VR, AR og XR? Hva er det?
-
VR står for Virtual Reality. Ved hjelp av lystett brille/maske skiftes alle synsinntrykk ut med bilder.
-
AR står for Augmented Reality (utvidet virkelighet) Her ser du virkeligheten men objekter kan legges til på toppen av det virkelige. Pokémon Go er et eksempel på dette.
-
XR er VR + drakt og eller hansker. Disse registrerer dine bevegelser og reaksjoner, og dataprogrammet reagerer på disse. Drakten kalibreres til kroppen og gir fysiske impulser som varme, kulde, trykk, og muskelsammentrekninger.
Disse teknologiene øker raskt i aktualitet i flere bransjer: Byggbransjen, helsesektoren, opplæring og opplevelser og stadig fler etter hvert som teknologien utvikler seg. Hvor bærer dette i framtida, og hvilke muligheter åpner seg for Valdres?
Innlandet har sitt eget cluster for disse teknologiene. VRINN er navet i dette clusteret. Skaperkraft Valdres har innledet samarbeid med VRINN.
.jpeg)
Fredrik Gullowsen | Nyby
Mennesker er muligheter
Fredrik forteller om utviklingen av Nyby, en digital plattform som skal hjelpe norske kommuner med å løse omsorgskrisen.
Fredrik Gulowsen har bakgrunn fra start-ups som Zwipe, Filmgrail, Skyfall Ventures og Kolonial.no. På Teknologidagen kommer han for å fortelle om hvordan de ved hjelp av plattformen Nyby hjelper kommuner med å involvere innbyggere til å løse viktige velferdsoppgaver, på helt nye måter.
Mennesker er muligheter - i samarbeid med en rekke kommuner, private og ideelle og frivillige organisasjoner har Nyby utviklet en helt ny type digital plattform, som muliggjør morgendagens velferdssamfunn.

Torbjørn Langedahl Leirmo | NTNU Institutt for vareproduksjon og byggteknikk (Gjøvik)
3D-printing – utvikling og muligheter
3D-printing handler om lagvis oppbygging av et objekt. 3D-printing forventes å bli svært utbredt etter hvert som teknologien utvikler seg. Trolig vil mange reservedeler i nær framtid sendes som datafiler til en lokal 3D-printer heller enn som fysiske gjenstander som skal fraktes verden rundt.
Allerede nå kan man skrive ut en fungerende skiftenøkkel i metall, biff og annen mat, kroppsdeler og hus. Det blir spennende å se hvilke 3D-printede produkter som blir utviklet i Valdres.
Les mer her om hva de driver med på NTNU

Kine Ramsland | Vestre Slidre skule
Smartskjerm – for smart undervisning
Mange av oss vokste opp med tavle og kritt som sentrale elementer i skolehverdagen. Noen av oss har fått med oss at tavla for det meste er erstattet med såkalte "smartboard". men de færreste har hørt om smartskjerm, som er smart på ordentlig og åpner for helt nye muligheter i alle fag.
Kine Ramsland er brennende opptatt av innovasjon. Til daglig underviser hun på Vestre Slidre skule. Der er hun sterk pådriver for koding i skolen og har en ekstra ressurs som lærerspesialist i profesjonsfaglig digital kompetanse.
